Nederlandse man is digitaal
Vrijwel alle Nederlandse mannen zijn anno 2005 digitaal. Dat blijkt uit onderzoek van Sanoma Men’s Magazines (SMM) Kenniscentrum in samenwerking met Trendbox.
Er bestaan vier groepen digitale manenen gemeten naar het gebruik van en binding met digitale producten of diensten. 23 procent (zo’n 1,5 miljoen Nederlandse mannen) ‘omarmen de digitale technologie’. Zij worden in het onderzoek de ‘Sprinters’ genoemd. De groep die daarop volgt, heet ‘Voorlopers’, ook 23 procent. Zij ‘willen graag’ en doen hun best de ontwikkelingen bij te houden. Daarna volgen de ‘Volgers, een groep van 29 procent die de ontwikkeling wat kritischer bekijken. De laatse groep bestaat uit ‘Achterblijvers’, 23 procent die niet warm of koud worden van de digitale revolutie.
MRP's mening:
Digitaal is modern en blijkbaar worden de Innovators (oude marketingtypering) van vroeger tegenwoordig de Sprinters genoemd. De adoptie van de digitale televisie volgt echter exact hetzelfde patroon als destijds die van de videorecorder. Maar wat moet je met een digitale televisie als je toch nog een analoog signaal ontvangt? Puur uiterlijk vertoon! Precies: individuele marketing!